Uw vraag direct beantwoorden : 02-808 9025

Menu Hide

Aanmelden gegevensdrager

Call Me

Brussel | 28 april 2015 – Bijna iedereen heeft dit probleem al wel eens voorgehad: u sluit een externe harde schijf aan op uw computer, maar ze wordt niet herkend. Wat nu gedaan? De harde schijf wegwerpen en een nieuwe kopen is nogal voorbarig, want er zijn een aantal oplossingen om dit probleem van de baan te helpen.

Schijf wordt niet herkend: oorzaken

Indien de externe harde schijf niet wordt herkend kunnen er diverse oorzaken zijn. Afhankelijk van de oorzaak is een andere oplossing van toepassing.

Een veelvoorkomende oorzaak is een softwarefout. Door een fout in de driver of het besturingssysteem wordt de harde schijf niet herkend en kan ze niet meer gebruikt worden.

Daarnaast kan ook een technische fout – een ‘slecht contact’ zeg maar – voor problemen zorgen. Valschade of slijtage zijn hier vaak de oorzaak van.

Een onzichtbare externe schijf: oplossingen

Last van een externe harde schijf die niet zichtbaar is? Volg dan onderstaande stappenplan om de bestanden op de schijf toch te bereiken:

  1. Verbind de externe harde schijf met de computer via een andere USB-poort om er zeker van de zijn dat de USB-poort naar behoren functioneert.
  2. Is het probleem niet opgelost? Controleer dan het Schijfbeheer van de computer. Dit kan via de toetsencombinatie [windows toets] + r. Type daarna ‘diskmgmt.msc‘ en klik op OK. Controleer vervolgens of de externe harde schijf een stationsletter heeft. Is dat niet het geval, wijs dan een stationsletter toe via de rechtermuisknop > Stationsletter en paden wijzigen > Toevoegen.
  3. Wordt de harde schijf nog niet herkend? Probeer ze dan te formatteren. Houd er wel rekening mee dat alle bestanden op de harde schijf gewist worden.

De laatste mogelijkheid

Hebben bovenstaande tips het probleem niet kunnen oplossen en wilt u geen volledige formattering uitvoeren? Dan is er nog een mogelijkheid: harddisk recovery.

Met deze techniek kunnen we de bestanden op een onherkenbare externe harde schijf uitlezen en naar een nieuw opslagmedium kopiëren. Op deze manier gaat er geen data verloren. Handig, niet?

Wilt u uw onleesbare harde schijf op deze manier redden? Dan kan u ons steeds contacteren voor meer informatie. Bel naar het nummer +32 (0)2 808 9025 of stuur een email naar info.nl@stellar.be.

76% van de mensen vond dit data recovery blog nuttig